Skaras stadstrafik beslutad – för andra gången på bara veckor

På bara några veckor har kommunstyrelsen i Skara tvingats fatta samma beslut två gånger om stadstrafiken. Först klubbades ett beslut som visade sig vara felaktigt. Nu är beslutet taget igen — men kritiken från oppositionen växer. ”Det här undergräver både demokratin och arbetsmiljön”, säger en ledamot.

Bakgrunden – ”Spökbussarna”

Redan 2021 meddelade Västtrafik att stadstrafiken i Skara skulle läggas ner på grund av för få resande. Bussarna har under flera år fått öknamnet Spökbussarna eftersom de ofta gått nästan tomma.

Kommunen har försökt vända utvecklingen genom kampanjer och bättre hållplatser, men intresset har inte ökat. För de få som använder bussarna regelbundet är de dock avgörande – de gör det möjligt att klara vardagens basbehov, som att ta sig till mataffären, banken eller tandläkaren.

Alternativet som aldrig prövades

Det var under den här mandatperioden som oppositionsrådet Ylva Pettersson (M) presenterade ett alternativ: kommunen skulle kunna driva stadstrafiken i eget bolag, något som faktiskt är tillåtet enligt lag. Förslaget väckte intresse men utreddes aldrig fullt ut. Kommunalrådet Gunilla Druve Jansson (C) valde istället att inte utmana regionen och gick vidare med ett avtal med Västtrafik. Trots att kommunalrådet och andra ledamöter från Centerpartiet i Skara, kritiserat Västtrafik hårt i såväl media som i sociala medier under den senaste veckan hänvisade kommunalrådet i kommunstyrelsen till behovet av att stärka förtroendet mellan Västtrafik och Skara kommun.

Första beslutet – fullt av brister

Vid septembermötet i kommunstyrelsen beslutades att anta ett treårigt avtal med Västtrafik. Oppositionen reserverade sig mot beslutet och pekade på flera brister:

  • Ingen trafik kvällstid eller större delen av helgen.
  • Ett tre timmar långt uppehåll varje vardag mitt på dagen.
  • Osäker kostnad eftersom kommunen ska betala i efterhand utifrån faktiskt resande.

– Om ditt tandläkarbesök slutar klockan 12 får du vänta till klockan 15 innan du kan åka hem. Det här är helt enkelt för dåligt, sa en av ledamöterna.

Beslutet fick tas om

Oppositionen påtalade dessutom att beslutet var formellt felaktigt: det fanns inget färdigt avtal att skriva under och inte heller något uppdrag eller beslut om att firmatecknaren skulle skriva under. När frågan nu återkom till kommunstyrelsen bekräftades att invändningarna stämde – därför behövde beslutet tas om.

– Om kommunstyrelsen fattar ett beslut som är dåligt är det en sak. Men besluten måste åtminstone vara korrekta, säger Ylva Pettersson (M).

Kritik mot arbetsklimatet

En anonym ledamot riktar hård kritik mot kommunledningens sätt att arbeta:

– Så här har det varit i över tre år. Ärenden bereds inte ordentligt och allting drar ut på tiden. Det skapar dålig arbetsmiljö både för tjänstepersoner och politiker.

Ledamoten väljer att vara anonym eftersom oppositionens företrädare som offentligt kritiserat kommunledningens beslut har utsatts för grova personangrepp under sammanträdena.

– Det gör att många helt enkelt inte vågar yttra sig längre. Flera av oss går med ont i magen till mötena, säger ledamoten.

Demokratifrågan – inte ett akut ärende

Oppositionen har också reagerat på att tjänstepersoner nu ska avgöra om beslutet kan verkställas omedelbart, alltså innan det vunnit laga kraft. Normalt ska detta bara ske i akuta situationer – till exempel vid kriser där kommunen snabbt måste agera.

– Men ingen kan med bästa vilja kalla det här för akut. Frågan har varit känd i fyra år. Att Skara står här i dag beror helt enkelt på att ledningen inte lyckats hantera ärendet, säger den anonyma ledamoten.

Så blir trafiken

Det beslut som nu gäller innebär att Skara får anropsstyrd trafik några timmar varje vardag och lördag. Oppositionen reserverade sig ännu en gång.

Framtiden för stadstrafiken i Skara är därmed fortfarande oviss – men klart är att frågan fortsätter att väcka känslor både i politiken och bland invånarna.

Verifierad av MonsterInsights