Skaras stadsbussar har stannat – trots kamp, förslag och möjligheter valde regionen andra vägar
Efter åratal av kämpande för att få Skaras stadsbussar att rulla med fler passagerare är det nu över. Stadstrafiken i Skara har slutgiltigt lagts ned av Västtrafik. Det som en gång sågs som en viktig del av stadens infrastruktur – inte minst för äldre, unga och personer utan tillgång till bil – finns nu inte längre.
Beslutet markerar slutet på en epok i Skara. Trots försök att hitta nya lösningar, däribland en modern och flexibel modell med “bus on demand”, blev det aldrig verklighet här. Det förslag som Skara kommun tog fram under förra mandatperioden byggde på en modell som testats med stor framgång i andra svenska kommuner. Genom att anropa en minibuss via app kunde passagerare få hämtning och lämning där de befann sig, utan behov av fasta hållplatser.
– Modellen var både modern, kostnadseffektiv och anpassad för en mindre stad som Skara. Västtrafik gillade idén, men valde att genomföra pilotförsöken i andra delar av regionen. Vi blev utan, konstaterar oppositionsrådet Ylva Pettersson (M).
De alternativ som därefter presenterades av Västtrafik bedömdes av kommunen som orimliga. Ett av de senaste förslagen – styrda taxiresor inom staden – skulle enligt beräkningar kosta mellan 500 och 700 kronor per resa.
Förslag på lösning
Trots detta ville kommunen inte ge upp. För ungefär ett år sedan hittade Ylva Pettersson en lösning i lagen om särskilda kommunala befogenheter. Lagen medger att kommuner, genom att bilda ett aktiebolag, själva kan bedriva kollektivtrafik på affärsmässig grund – utan regionens tillstånd. Förslaget fick stöd i kommunstyrelsen och skulle utredas. Möjligheten att erbjuda en uppdaterad version av den uppskattade Mjuka linjen hägrade.
Men därefter har inget hänt.
– Det är mycket märkligt att dagen då stadsbussarna slutligen försvinner infaller utan att vi fått återkoppling på den utredning som skulle göras. Kommunalrådet har inte tagit tillbaka ärendet till kommunstyrelsen. Istället verkar det ha hanterats i det tysta, säger Ylva Pettersson.
Kommunalrådet Gunilla Druve Jansson (C) har i media uppgett att den alternativa lösningen förmodligen skulle bli för dyr – men har ännu inte presenterat någon redovisning till kommunstyrelsen.
– Om det finns fakta på bordet borde det självklart ha behandlats i kommunstyrelsen. Istället har ärendet fallit bort i något som mer liknar korridorsbeslut. Det är mycket allvarligt, särskilt när vi redan var eniga om att utreda möjligheten. Jag blir ledsen när människor på stan säger till mig att deras äldre mamma nu blir isolerad eller att de inte längre kan ta sig till läkaren. Det här påverkar riktiga liv, säger Pettersson.
Kraftig kritik mot dubbla lojaliteter
Kritik riktas även mot att flera ledamöter i kommunstyrelsen också har uppdrag på regional nivå där beslut om kollektivtrafiken fattas.
– Tyvärr ser vi att vissa väljer att värna sina regionala uppdrag och arvoden före att stå upp för Skaras intressen. Det är djupt olyckligt, säger en anonym ledamot i kommunstyrelsen. Det här är tyvärr långt ifrån enda gången det händer.
Framtiden för en ny lokal lösning är oviss. Kanske kommer det kommunala initiativet att återupplivas, men för tillfället är det tyst på Skaras gator – i dubbel bemärkelse.